Ängelholms kommunvapen Ängelholms kommunvapen

Verktygsmeny

Hjälp

Sök på webbplatsen

Chatta med oss

Hej, vill du ha hjälp?



Chatten öppnas i nytt fönster i din webbläsare

Texten i chatten sparas och blir en allmän handling som vem som helst kan begära att få läsa.

Regler och villkor för chatten

Häng med en livsmedelsinspektör!

Som konsumenter ska vi kunna lita på att vi inte blir sjuka eller lurade av maten i affären, på restaurangen, äldreboendet eller i skolan. I Ängelholms kommun är det verksamheten miljö och bygg som kontrollerar att livsmedelsföretagare i kommunen följer lagens regler och levererar säker mat till konsumenterna. Häng med på en livsmedelsinspektion för att se hur det går till när vi kontrollerar!

Vid kontrollbesöken kontrollerar en livsmedelsinspektör att verksamheten fungerar på ett bra sätt och att de livsmedel som säljs eller serveras är säkra. Det handlar till exempel om att maten förvaras vid rätt temperatur och att det är rent och snyggt i lokalerna.

Lars Johansson är en av våra tre livsmedelsinspektörer i kommunen. Häng med under en av hans arbetsdagar!

Lars Johannson, livsmedelsinspektör

Foto: Lisa Larsson

 

Lars börjar dagen på kontoret på stadshuset i Ängelholm. Enligt dagens planering ska Lars besöka Kungsgårdsskolan, en av kommunens grundskolor, och Fiskexpressen, en fisk- och skaldjursleverantör. Kommunen har besökt båda verksamheterna flera gånger förut och därför går Lars först igenom de protokoll som skrevs efter föregående besök.

Kungsgårdsskolan

Kökschef Christian Madsen möter upp oss i restaurangen på Kungsgårdsskolan som serverar lunch till 1 000 barn varje dag. Köket har renoverats sedan kommunens livsmedelsinspektör var här sist.

Serveringslinjen på Kungsgårdsskolan

Foto: Lisa Larsson

 

Lars frågar Christian var de serverar sin specialkost. Logistiken har inte varit den lättaste sedan renoveringen, berättar Christian. Specialkosten har inte gått att placera där han önskat. Den ska vara skild från den övriga serveringslinjen och det är något de är medvetna om och kommer att rätta till.

Vi går in i köket där kökspersonalen förbereder dagens lunch. Som inspektör kommer man ofta mitt i pågående verksamhet och försöker att inte vara i vägen. Lars upptäcker ett hål i taket. Vad har hänt här? Christian berättar att de har hantverkare på ingång som ska se över elen. En del av ombyggnationen. Det är ingen allvarlig brist, den kommer att rättas till.

Ett hål i taket inne i köket

Foto: Lisa Larsson

 

I köket där maten tillagas är det viktigt att de som arbetar är klädda i arbetskläder som rock, arbetsskor och hårskydd. Man får inte bära ringar, klockor, hängande smycken eller sådant som kan dra åt sig bakterier. Lars konstaterar att all personal i köket använder rätt klädsel.

Lars frågar Christian om de haft problem med skadedjur. Nej, inga problem, säger Christian.

Vid det föregående besöket på Kungsgårdsskolan visade en rengöringsmätning att mycket smuts och bakterier hade samlats i ett spolmunstycke vid disken. Det betyder att rengöringen inte fungerat och det är inte okej. Lars kikar därför över munstycket.

Lars inspekterar diskmunstycke över diskhon

Foto: Lisa Larsson

 

Nytt munstycke på plats.

– Det bytte vi direkt. Dessutom är det bytt ännu en gång under renoveringen nu i sommar, säger Christian.

Nytt munstycke är på plats

Foto: Lisa Larsson

 

Efter avslutat besök åker Lars tillbaka till kontoret och skriver en kontrollrapport. Rapporten skickar livsmedelsinspektören till den verksamhet som besökts, och i detta fall även till kommunens måltidschef. Denna gång hade restaurangen på Kungsgårdsskolan inga anmärkningar.

Lars vid tangentbordet

Foto: Lisa Larsson

 

Fiskexpressen

Dagens andra besök är på Fiskexpressen, en fisk- och skaldjursleverantör som både säljer färsk fisk och till exempel inläggningar, räkmackor och soppa. Där är det viktigt att kolla temperaturen på det färska livsmedlet, kyl och frys. I temperaturer mellan 20 och 40 grader förökar sig bakterier som mest. Därför är det viktigt att till exempel skaldjur kyls ner snabbt efter tillagning.

Lars kontrollerar temperaturen vid disken

Foto: Lisa Larsson

 

Enligt EU-förordning och svensk livsmedelslagstiftning ska alla livsmedelsverksamheter kunna uppge allergiinformation till konsumenten. Lars försäkrar sig därför om att personalen i butiken har allergiinformation nära till hands. Och ja, den finns uppsatt på väggen vid kassan.

Allergiinformation vid kassan

Foto: Lisa Larsson

 

Vid förra kontrollen hade en av kylarnas insidor en anmärkning. Därför görs en kontroll av detta och idag är kylen okej eftersom den fixats till. Lars gör också ett rengöringstest av skärbrädor och knivar, då samma test visade för höga värden sist. Denna gång är värdena bra.

– Det är jättebra att inspektörerna kommer ut till verksamheten och ser att vi gör ett bra jobb. Det blir som en säkerhet för oss. Efter förra livsmedelsinspektionen fixade vi alla brister direkt, berättar Visar Suhogërllaj, som arbetar på Fiskexpressen och som tagit emot oss under inspektionen.

Och allt ser bra ut för Fiskexpressen denna gång. Till och med så pass bra att Fiskexpressen tilldelas en Smiley.

– Smileyn är ett bevis på utmärkt livsmedelshantering och delas ut av oss livsmedelsinspektörer. Verksamheter som klarar kraven får en Smiley-dekal med ett grönt leende som kan sättas upp och visas för kunderna och gästerna. Ser du en Smiley kan du vara säker på att matstället är välskött med bra rutiner för livsmedelssäkerhet, god hygien och bra renlighet, berättar Lars.

Fiskexpressens medarbetare tar emot en Smileysymbol

Foto: Lisa Larsson

 

Sidan uppdaterad den 17 maj 2017.

Några viktiga punkter som livsmedelsinspektören kollar på när hen är ute:

- Rengöring
- Handhygien och skyddsklädsel
- Separering av olika råvaror
- Information om allergener och att förpackade livsmedel är rätt märkta
- Rätt temperatur
- Spårbarhet - för att förhindra livsmedelsfusk
- Skadedjursbekämpning
- Avfallshantering

Allmän information

Om Ängelholm

Adress:
Östra vägen 2
262 80 Ängelholm

Kundforum

Telefon: 0431-870 00
E-post: This is an email address

Kundtjänst-öppettider:

Ordinarie öppettider:
Måndag-torsdag: 07.30-17.00
Fredag: 07:30-16:00

Kommunens kundtjänst

Jourtelefon och andra kontakter

Felanmälan

Lämna din synpunkt

Om webbplatsen

Ängelholms kommun på sociala medier

Facebook

Twitter

Instagram

Youtube

Visste du att du som tillhör äldreomsorgen i Ängelholms kommun kan få avgiftsfri hjälp för att undanröja risker för skador i hemmet?