Ledsagarservice
En ledsagare kan följa med dig som stöd
om du vill gå ut och träffa andra
eller göra något.
Du kan få ledsagare enligt LSS
eller som bistånd enligt socialtjänstlagen.
Ledsagare för personer
som har rättigheter enligt LSS
Med hjälp av ledsagaren ska du kunna göra just det du behöver.
Det kan vara att hälsa på vänner,
vara med på sådant som ordnas på fritiden,
på kultur eller bara att gå ut på en promenad.
Du söker om ledsagare hos din LSS-handläggare.
Ledsagare enligt socialtjänstlagen
Du kan få ledsagare för att kunna gå på bio,
teater eller hälsa på vänner.
Om du ska gå till läkare eller tandläkare
är det först någon som står dig nära
som ska hjälpa dig.
Föreningar som Röda Korset kan hjälpa dig
och om inte det finns ska din hemtjänst hjälpa dig.
Samma sak gäller om du behöver hjälp
med din katt eller hund.
Du söker om ledsagare
hos biståndshandläggaren.
Vilken beror på hur du bor.
Sidan uppdaterad den 27 juli 2010.